Gravid med tvillingar vecka 12

Äntligen har vi äntrat vecka tolv. Skönt. Nästa delmål är att ta oss igenom den första trimestern.

Det har vart både en skön och rolig vecka men också väldigt jobbigt utifrån ett besvärande illamående och extrem luktkänslighet. Jag har testat på tre nya saker denna vecka varav två av dessa var med feministiska förtecken. Det ena var den första träffen av fem på en kvällskurs i feministiskt föräldraskap och det andra var den första träffen med en feministisk basgrupp. I den första gruppen avhandlas ämnen så som normsamhället, språkbruk, arbetslivet, parrelationen och makt och i den andra gruppen samtalas det om det som faller gruppen in. Lite som en bokcirkel fast utan kravet att läsa en bok. Bara låter samtalen flöda kravlöst och prestigelöst. Jag är väldigt peppad på att få möjlighet att diskutera, framförallt feministiskt föräldraskap, med andra som också är intresserade av detta ämne. Kanske kan jag få med mig lite olika tips och tricks i hur vi som föräldrar ska hjälpa våra barn att kliva ut i en värld full av möjligheter snarare än begränsningar.

Det tredje som jag har gjort är att jag har besökt en dietist för att få tips och råd om hur jag ska försöka undvika en del av sådant som lite oftare drabbar kvinnor som är gravida med tvillingar (t.ex. graviditetsdiabetes, högt blodtryck, stor viktuppgång, blodbrist o.s.v.). Även om jag själv inledningsvis var ganska taggad på detta möte så måste jag erkänna att flera av dietistens tips inte kommer funka för mig. Speciellt inte nu i början när jag mår så illa. Jag brukar dricka Brämhults hallonjuice utspädd med citron och vatten (ca en fjärdedel juice) ibland flera gånger om dagen. Detta är ypperligt mot illamående har jag märkt och därför något som jag vill fortsätta med. Tydligen ett big no no utifrån diabetsaspekten. En annan sak som jag tror skulle vara knepig för mig är att dietisten rekommenderade att en ska äta max 5 dl mejeriprodukter/dygn och varje ostskiva räknas som 1 dl. Under den här graviditeten så har jag haft för vana att äta havrefras med mjölk eller naturell yougurt, ibland dricker jag mjölk till maten, jag har älskat att äta knäckebröd med ost och som vegetarian består många av mina måltider av olika ostar (halloumi, riven ost till någon pasta o.s.v). När andra dricker vin en kväll så tar jag gärna några bitar av en hårdost. Ni hör ju själva att jag kommer upp i 5 dl med råge. Jag bestämde mig därmed för att lita till att min kropp själv har koll och kommunicerar med mig om vad jag behöver och vad jag borde avstå. Jag hade ju inga av de där graviditetsrelaterade besvären under min förra graviditet så nu kör jag på i min egen takt på mitt eget sätt och försöker ha tilltro till att det blir bra ändå. Jag tror att jag hamnade i att en graviditet i sig är ju ganska tufft att gå igenom (iaf för mig) och det är ändå så många saker som jag måste välja bort p.g.a. barnens hälsa eller mitt eget mående (snus, alkohol, kaffe, vissa ostar, godis och sötade produkter i viss utsträckning, allt som har med smaken mint att göra, urk) att det nästan skulle bli outhärdligt att addera ytterligare ett gäng grejer till den listan.

Då har vi kommit fram till veckans symptom. Även om det kanske inte låter så, så är min egen upplevelse att jag mår väldigt bra.

  • Illamåendet. Det nämnde jag ju här tidigare med det har ökat i intensitet och är faktiskt väldigt besvärligt vissa stunder. Det triggas igång när jag rör mig fort, när jag är hungrig eller mätt, när jag precis har vaknat, ja, listan kan göras oändlig.
  •   Trötthet. Ungefär samma som tidigare. Jag är väldigt trött men klarar på något sätt att jobba, gå på träffar, hänga lite med Rut och träna, men inte ett uns mer än det. Jag somnar ovaggad kan en säga men vaknar tidigt, ca kl 5, varje morgon. När jag är ledig brukar jag ta en tupplur på dan. Ljuva tid.
  • Begynnande foglossning. Hoppande höfter och en känsla som påminner om att ha ett blåmärke på blygdbenet. Än så länge inga större besvär med andra ord. Jag känner mig lite besatt av att jag vill hinna med en massa saker innan det slår till på riktigt och förhåller mig till detta när jag planerar saker på ett lite knäppt sätt. T.ex. vågar vi vänta med att gå på Skansen tills Lill-skansen får nya små djurungar eller kommer det vara kört för mig att kunna gå några längre sträckor då.
  • Lättäcklad och doftnipprig. Nästan allt luktar pyton. Kollegornas parfymer, folk som tuggar tuggummi, Davids tandkräm, allt som har med blöjbyten att göra, ovädrade utrymmen, en stol i Ruts rum har fått flytta till balkongen p.g.a. vidrig lukt, kryddor, ja det mesta helt enkelt. Urk och blä för lukt.
  • Andfådd. En ynka trapp gör att jag behöver hämta andan.
  • Sammandragningar. Jag förstår att det låter osannolikt men min upplevelse är att magen drar ihop sig och blir sådär hård som vid en sammandragning lite då och då. Det gör inte ont eller så, det bara är.

IMG_4720

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s