Åter till vardagen med allt vad det innebär

I morgon börjar Rut förskolan igen efter ett nästan tre veckor långt juluppehåll. Vi har pratat om det ganska mycket och idag var vi på förskolans gård och lekte lite. Rut nämnde då flera av hennes kompisar och pedagoger så jag tror att hon kommer tycka att det är väldigt roligt att börja igen. Även om inledningen av ledigheten präglades av sjukdom och hon besökte min mamma i Småland under ett par dagar så har vi också hunnit ha en del kul tillsammans. Framförallt har det dock vart väldigt intensivt. Vi har svårt att hinna med att hålla alla nöjda och samtidigt se till att hemmet befinner sig i någorlunda beboeligt skick. Rut befinner sig mitt i en period där hon uttrycker sin vilja väldigt starkt, där hon minns vad hon vill så pass länge att det är svårt att avleda henne och hon slåss och bits ibland när hon inte får som hon vill. Hon har haft svårt att komma överens med sina vänner den senaste tiden då hon inte vill dela med sig av sina saker eller föräldrar. Samtidigt så kan hon vara så otroligt fin och kärleksfull, både mot oss i familjen och andra som besökt oss. Hon vill kramas mycket, försöker hjälpa till och busar med Maj och Tage. De tycker oftast att hon är helfestlig. Hon har utvecklat en massa nya förmågor och hennes ordförråd ökar för varje dag. Tyvärr har jag vid några tillfällen t.o.m känt att jag har blivit arg på henne när hon tycks göra saker på pin kiv. När jag faktiskt tror att hon förstår att hon inte får göra en sak men hon inte kan hejda sig i sin önskan eller känsla. Jag har haft svårt att hitta en balans i vad som är rimligt att förvänta sig av en snart tvååring. Eftersom hon är så verbal så tror jag att jag ibland tänker att hon är äldre och har bättre koll än vad som är rimligt. Det ska bli skönt när de nya rutinerna sätter sig igen och vi får ordning på vår nya vardag.

På tisdag börjar jag jobba halvtid och jag ska ju dessutom gå en utbildning i Oslo under våren så på torsdag tar jag och två kollegor tåget inför fösta kurstillfället. Det känns spännande, lite nervöst och ganska skönt. Det kommer bli mindre tid till aktiviteter utanför familjelivet men vi hittar nog ett sätt där det blir bra för alla. Jag har startat en pysseljunta för att skapa förutsättningar för att få tid till mina små projekt och jag har bestämt mig för att gå kvar i min bokcirkel. Antagligen så kommer jag vara föräldraledig på heltid ett tag i höst så då har jag även det att se fram mot om jag får dåligt samvete för att jag inte orkar vara den närvarande förälder som jag skulle önska.

När vi ändå var inne på temat pyssel så kan jag visa det senaste som jag har testat, nämligen blomkrukor till barnrummet av gamla PET-flaskor. Dessa gjorde jag på prov men nästa gång ska jag ta flaskor som är släta och inte har så många oregelbundna mönster.

Leave a Reply

