Första jobbveckan avklarad

I tisdags lämnade jag mina fina bebisar och David hemma för att bege mig mot mitt första arbetspass sedan midsommar (drygt 6 månader). Det var helt klart blandade känslor, lite nervositet samtidigt som jag tror att det är bra för mig. Jag hade en föreställning om vad jag trodde väntade mig men allt ställdes på ända och jag blev inkastad på en konferens det första som hände. Vi hade bestämt att jag skulle jobba ett 12-timmarspass men då det inte behövdes att jag var kvar så kändes det ganska lagom att styra kosan hemåt redan efter 8 timmar. Jag hade inte fått så mycket sömn natten innan och huvudet blev snabbt fullt av all ny information. Jag blev lite överväldigad men det var också spännande och roligt.

I torsdags satte jag mig på ett tåg mot Oslo tillsammans med en kollega då vi ska gå en utbildning i MBT under våren. Vi åkte så pass tidigt att vi skulle få en eftermiddag och kväll i Oslo men i ärlighetens namn såg jag mest fram mot att få sova på hotell en natt. Helt själv! Så som det ofta blir när en är van att vakna upp med jämna mellanrum (för mig var det så även under de sista månaderna i graviditeten) så fortsatte det även när tillfälle gavs att sova ut ordentligt. Så jäkla typiskt men jag fick trots allt mer sömn än vad jag hade fått hemma. Oslo levererade och vi hade det trevligt men jäklar vilken träsmak jag fick i baken. Först reste vi drygt 5 timmar med tåg under torsdagen, sedan satt vi en hel dag under utbildningen och därefter drygt 5 timmar med tåg hem igen under fredagskvällen. Det är tydligt att min postgravida kropp är ganska trött och sliten. Jag har fortfarande en del foglossningskänningar, jag är stel och har inte full tilltro till kroppen. Som att jag inte riktigt vet vad den klarar av.

Jag hade oroat mig lite på förhand över hur pass mycket jag skulle förstå då alla föreläsningar är på norska,men det gick över förväntan. Jag kanske borde se serien SKAM för att bli än mer bekväm med språket?

Leave a Reply

