Morgonbestyr

Kanske är det så att jag börjar komma in i någon slags vardagslunk med tvillingarna. Jag blir även modigare och modigare med tiden då jag är själv med alla tre. Det är några moment varje dag som ställer till det lite för oss då det är risk för mycket skrik och en extremt stressad och svettig mamma men överlag flyter det på hyfsat just nu. Veckorna går ganska fort. De tillfällen som är tuffa är ju främst när jag ska lämna Rut på morgonen. Tvillingarna vaknar vanligtvis vid 5 (nu sedan tidsomställningen vaknar de ca 03.30) och sedan går David hemifrån vid 6. Därefter har jag en timme på mig att få alla morgonbestyren klara. Det låter säkert som mycket tid men här är en lista på allt som behöver hinnas med.

Väcka Rut. Byta blöja på två barn. Sätta Rut på pottan och hinna passa på henne så hon inte häller kisset utanför toan när hon ska skölja ur sin potta. Sedan på med blöja även för hennes del. Frukost till tre barn med tre olika preferenser. Rut ändrar sig även ett par gånger. På med kläder på tre barn. Det är alltid minst en som krånglar. D-droppar till tre barn. Tandborstningen på tre barn. Inhalationer för två av barnen (tar ca 3-5 min/barn) och de skriker ofta i högan sky. Slänga i mig en kopp kaffe. Ta på de kläder som de lyckats ta av sig. Hämta vagnen i förrådet medan 1-3 skriker. Kanske ta på regnskydd på vagnen. Göra ersättning till två barn. Hitta det gosedjur som Rut promt ska ha med sig till förskolan. Leta fram ytterkläder till tre barn. Klä på ytterkläder på tre barn. Bära ner två barn till vagnen. Se till att det tredje barnet inte rymmer eller hittar på något hyss. Hämta något som jag såklart har lyckats glömma. Byta en till blöja för någon kommer med stor sannolikhet ha hunnit bajsa. Gå till förskolan (detta går ofta ganska smidigt). Gå in med Rut medan två barn väntar ute i vagnen och skriker och är missnöjda för de inte vill bli lämnade vind för våg. Ofta är någon i personalen gullig och kollar till dem då och då. Ta av Rut alla kläder och gå till hennes avdelning i andra änden för att lämna alla saker. Snabbt hej då till Rut. Ut till vagnen. Sedan lunkar vi hem igen eller tar en promenad beroende på väder och humör. Då ska två barn bäras in, kläs av, vagnen ska parkeras i förrådet och då tackar jag nästan de gudar jag inte tror på för TV-n. Ibland så skippar jag tandborstningen och D-droppar till tvillingarna och gör det när vi kommer hem igen. Ibland får de ha på sig pyjamas under ytterkläderna. Alla trick är bra tänker jag. Och då har klockan hunnit bli tio över sju. Pju. Tio timmar och femtio minuter till avlösning.

Leave a comment