Gravid med tvillingar vecka 33

Veckorna tickar på så sakteliga och våra förberedelser likaså. Mycket har vi hunnit med och nu är det mer överstruket än kvar på vår “att göra”-lista.

Vi har fått tillbaks (plus tvättat och sorterat) kläder från när Rut var en spädis. Vi har även lånat kläder från några släktingar och vänner. Denna gång tänker vi att vi behöver jobba med stora volymer och nog inte kan unna oss att försöka klä våra barn opraktiskt men snyggt. Vi har satsat mycket på pyjamaser med fötter, bodys och strumpbyxor.

Jag har dessutom packat bebbarnas BB-väska vilken innehåller:

  • 4 pyjamaser
  • 2 bodys
  • 2 strumpbyxor
  • två omlottröjor med snörning
  • 4 mössor (bara för att det är så gulligt med bebisar i mössa)
  • 4 nappar (två olika sorter)
  • en mysig filt
  • Bröstpump och tre flaskor (oklart om det räknas till min egen packning (?) men nu hamnade den i bebbarnas väska)
  • Det som ännu inte är packat är två små snuttefiltar som vi har fått i present av min mamma och 1 babynest (de får nog plats att dela i början tänker vi oss) som vi sover med i vår säng fram tills det blir dags för att det ska lukta tryggt och mysigt.
  • Bilbarnstolarna kommer vi troligtvis installera eller förvara i vår bil och sedan hoppas vi att någon släkting eller vän kan skjutsa hem oss med vår egen bil. Det blir trångt men det bör gå.


BB-väskan som är till mig är tänkt att innehålla nästan enbart saker som jag använder ofta eller dagligdags (mobil+laddare, Ipad, kamera, bekväma kläder, tvål, schampo och balsam, sköna trosor i preggostor strl vilket jag bara har ca 6 par av och därför använder/tvättar hela tiden o.s.v.). Däremot så har jag börjat köpa in och planera för vad jag ska ha med mig. Jag har köpt kräm för såriga bröstvårtor, supersköna sportbh-ar, öronproppar samt små flaskor mineralvatten (min största crving) som står på konstant kylning. Planen är att packa dem i en kylväska med kylklampar i. Jag har även köpt nötter, lite godis, min favorityoghurt och frukt (som iofs kan behöva förnyas vartefter tiden går). I övrigt så har jag planerat att ta med min amningskudde och David får packa några ombyten och snax till sig själv.


Häromdagen så besökte vi sjukhuset som vi har valt och testade att köra dit med bil. Det var ganska långt att åka men framförallt så var det väldigt långt att gå från parkeringen till själva förlossningen. Längre än vad som känns rimligt om en har värkar (ca 500m-1 km). Det var även dyrt att parkera där. Om det inte blir akut så kan vi ju be att någon skjutsar in oss annars får vi nog ta en taxi. Det skulle dock bli snopet om en åker in med taxi och sedan inte får stanna och behöver göra samma resa en gång till. Då blir det troligtvis dyrare än själva parkeringen. Vi kikade även på öppettiderna på Pressbyrån och rekade utbudet i närområdet. När vi kom in då Rut skulle födas så var allting stängt bortsett från att det fanns några sjukhusautomater. Imorgon när vi ska besöka vår BM så funderar vi på att prata om ett eventuellt byte av val av sjukhus. Vi har åtminstone en önskan om att diskutera för- och nackdelar med detta. Det blir spännande att se vad hon säger.

Annat som är nytt är att vi har tapetserat i vårt sovrum vilket höjde mysfaktorn med ca hundra procent.Rummet känns något mindre men det blev mer personligt och betydligt trivsammare än de kala vita väggar som vi har haft sedan vi flyttade in för ett drygt år sedan.


Sånt som vi inte har hunnit med är bl.a. att författa ett förlossningsbrev men detta beror främst på att vi inte har haft ett förlossningssamtal ännu och jag därför inte vet vad jag har möjlighet att välja på. Vi har inte heller funnit någon ny bil men det känns inte som att det är någon brådska även om vi inte kommer kunna åka hela familjen samtidigt i vår nuvarande bil.

På gravidfronten så tillkommer och bortfaller det krämpor i vanlig ordning men känslan överlag är att det blir tuffare för var dag som går. Tyngden och trycket neråt, kissnödigheten, smärtorna i mina höfter/bäcken och att jag känner mig orörlig och matt är det som besvärar mest just nu. Veckans symptom lyder som följer:

  • Hunger och mättnad är för närvarande ett besvärligt koncept. Jag känner mig antingen helt fullproppad till bristningsgränsen vilket medför starkt obehag och illamående eller så känner jag mig väldigt hungrig. Lagom tycks inte finnas i min magsäcks begreppsvärld.
  • Jag är törstig nästan jämt och dricker kopiösa mängder (framförallt mineralvatten).
  • Jag blir yr och ser stjärnor ett par gånger varje dag.
  • Jag har nära till känslor som frustration, ilska och rastlöshet. Jag känner mig ofta uttråkad samtidigt som jag är omotiverad till att göra saker. Lite som att vara fånge i sin egen kropp.
  • Myrkrypningar i benen.
  • En extrem fysisk matthet i armar och ben kan komma över mig ett par gånger varje dag. Sådär så jag inte orkar stå upp.
  • Barnen rör sig en del och framförallt så känns det märkligt när flickan gör det som har huvudet i ruckbart läge. Det sticker, ilar och känns allmänt skumt i underlivet när hon rör på sig och kanske försöker bli fixerad. Jag tror att jag kan avgöra vem som är vem och jag tror att pojken hade hicka idag.
  •  Jag har fortfarande svårt att tömma blåsan, måste ge det tid och ta i lite.
  • Foglossningseländet håller fortsatt i sig.
  • Inte fullt så mycket sammandragningar som för ett par veckor sedan men det förekommer dagligen, ibland på det där obehagliga “tappa andan”-viset och ibland så blir magen bara hård.

IMG_4712

Imorgon ska vi på ultraljud så då får vi en uppskattning på vikt och längd men enligt gravidapparna väger de ca 2 kg och är 45 cm långa. Detta är tyngre än Rut var när hon föddes och det är snart totalt 1 meter bebisar i min mage. Helt galet.

En magbild kanske kan vara på sin plats. Denna togs för några dagar sedan men det är väldigt tydligt var magen börjar om en säger så. Jag har alltid haft stora bröst men i jämförelse med magen så ser de ganska små ut numer:)

Leave a comment